SCRISOARE DESCHISĂ

Publicat pe 8 Aprilie 2020
Adresată: Excelenței sale domnului Klaus Werner Iohannis, Președintele României, Excelenței sale domnului Președinte interimar al Senatului României, Excelenței sale domnului Președinte al Camerei Deputaților

Excelențele voastre,

Subscrisele 

Asociația INTERLAN, cu sediul în str. Cezar Bolliac nr. 8, et. 1, ap. 3, sector 3, București, tel/fax 031-710.24.28, e-mail: office@interlan.ro, legal reprezentată de Eric Andrei Băleanu, Președinte 

și

Asociația Națională a Internet Service Providerilor din România (prescurtat ANISP), cu sediul în b-dul Națiunile Unite nr. 1, bl. 108 A, et. 1, unitatea C1, sector 5, București, tel: 021-316.10.33, fax: 021-316.10.29, e-mail: office@anisp.ro, legal reprezentată de Cătălin Cuturela, Președinte

în calitate de asociații profesionale reprezentative ale domeniului de telecomunicații din România, care reprezentăm operatorii economici furnizori de rețele și servicii de comunicații electronice (internet, telefonie şi televiziune prin cablu),

am luat la cunoștință cu îngrijorare despre faptul că, prin articolul 4 al Proiectului de lege pentru acordarea unor facilitați pentru contribuabilii operatori economici pe teritoriul României (trimis recent spre promulgare), în realitate au fost instituite o serie de măsuri ce pot afecta iremediabil buna funcționare a industriei telecom tocmai în această perioadă în care a fost declarată starea de urgență pe teritoriul României ca urmare a pandemiei cu noul coronavirus COVID-19.

 Astfel, conform Proiectului de lege precitat:

Art. 4. - (1) La cererea beneficiarului, persoană fizică, afectată direct sau indirect de măsurile impuse de autoritățile competente, pe perioada stării de urgență sau a operatorului economic, a cărui activitate a fost oprită sau a căror venituri sau încasări s-au diminuat cu minimum 15% în luna în curs, raportat la media celor două luni anterioare, se amâna la plată, pentru o perioada de 3 luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi, plata serviciilor de utilități: apă-canal, energie, gaze, salubritate, servicii telefonice și de internet, cablu TV, cu excepția serviciilor de voce și date mobile.

 Deși la alineatele următoare ale aceluiași articol, inițiatorii proiectului de act normativ au prevăzut şi un mecanism de creditare de tip factoring cu dobândă „0” pentru furnizorii de utilități afectați de măsurile de mai sus, mecanism ce ar urma să fie garantat de către Ministerul Finanțelor Publice prin Trezoreria Statului, din experiența noastră anterioară cunoaștem foarte bine că simpla existență a unei prevederi normative nu suplinește lipsa mijloacelor financiare.

 Dorim să arătăm încă din start că prețul unui abonament de internet broadband furnizat prin rețele fixe (de exemplu) din Romania este printre cele mai mici din lume, având o valoare de cca. 8 euro/lună (TVA inclus), respectiv 40 lei/lună (TVA inclus), ceea ce reprezintă aprox.25% din media valorii abonamentelor internet la nivelul tarilor membre UE.

 Astfel, se poate constata cu ușurință că acest serviciu de comunicații electronice este extrem de ușor de suportat sub aspectul costurilor abonamentului chiar şi de către o persoană cu venituri reduse, adevăr confirmat de numărul foarte mare al utilizatorilor de internet din România, aspect ce validează politicile comerciale de preț ale operatorilor economici din industria telecom.

 Dorim, de asemenea, să arătăm că marja de profit în domeniul comunicațiilor electronice este una extrem de redusă, ce nu depășește 9% din valoarea totală a abonamentului, restul reprezentându-l costurile de operare, colocare şi tranzit, mentenanța rețelelor şi echipamentelor, chiriile pentru infrastructură, costurile cu plata utilităților (energia electrică) şi salariile.

 Or, în contextul în care cca. 20% din numărul salariaților romani (peste 1,2 milioane de persoane) au fost trimise până la acest moment în șomaj tehnic şi un număr corespunzător de întreprinderi mici şi mijlocii şi-au suspendat activitatea ca urmare a instituirii stării de urgență pe teritoriul României, devine de domeniul evidenței că o asemenea avalanșă de solicitări de amânare la plată a abonamentelor de internet şi televiziune prin cablu ar conduce la perturbări semnificative în buna funcționare a acestor servicii riscand sa duca la inchiderea unor operatori din cauza imposibilitatii metinerii in functiune a retelelor si serviciilor de telecomunicatii.

 Văzând situația extrem de critică pe care o traversează Romania în această perioadă, operatorii economici din industria telecom nu şi-au redus, sau suspendat activitatea, nu şi-au trimis salariații în șomaj tehnic şi nu au cerut ajutoare de stat, înțelegând că au un rol economic şi social extrem de important în această perioadă prin asigurarea optimei funcționări a serviciilor de internet şi televiziune prin cablu, mai ales în contextul în care viața economică şi socială a României se desfășoară din ce în ce mai mult online.

 Vrem să credem că inițiatorii Proiectului de lege pentru acordarea unor facilitați pentru contribuabilii operatori economici pe teritoriul României nu şi-au imaginat absolut deloc cum ar putea arăta viața cotidiană a societății dacă populația, instituțiile publice şi agenții economici nu ar avea (să zicem) 2-3 ore nici acces internet şi nici semnal la televizoare.

 Dorim să îi asigurăm pe aceasta cale că acest scenariu sumbru nu este unul imposibil şi că până şi furnizorii de internet, televiziune prin cablu şi telefonie pot avea dificultăți de funcționare în lipsa fondurilor care, preponderent în cazul lor, provin din abonamente.

 Având în vedere toate cele de mai sus, vă rugăm respectuos domnule Președinte al României să nu promulgați Proiectului de lege pentru acordarea unor facilitați pentru contribuabilii operatori economici pe teritoriul României în forma în care v-a fost transmis de către Parlamentul României şi să îl retrimiteți spre reexaminare.

 În contextul în care Proiectului de lege conține deja o exceptare a operatorilor de telefonie mobilă de la regimul amânării plății abonamentelor pentru serviciile de date şi voce mobile pe o perioada de 3 luni de la instituirea stării de urgență, exceptare care încalcă în mod evident principiile privind egalitatea subiectelor de drept în fața legii (art.16) şi protecția concurenței loiale (art.135) consacrate de Constituție, vă solicităm domnule Președinte al României să cereți Parlamentului României ca exceptarea privind aplicarea art.4 din Proiectul de lege pentru acordarea unor facilitați pentru contribuabilii operatori economici pe teritoriul României să se aplice tuturor furnizorilor de servicii telefonice, de internet și cablu TV.

 

Domenii: IT

Interlan Internet Exchange SRL

InterLAN Internet Exchange este o platformă națională neutră de interconectare pentru schimbul de trafic de date și internet, cu puncte de prezență în București, Constanța, Timișoara și Craiova,...

Vrei ca informatia ta sa ajunga la publicul pe care il tintesti? Publica un comunicat de presa →