Analiza UPS: companiile din tehnologie vor fi primele care adopta principiile economiei circulare

Publicat pe 15 Aprilie 2016
Logistica este esentiala in implementarea unei strategii circulare durabile Bucuresti, 15 aprilie – (NYSE:UPS) Aproape 9 din 10 (86%) intervievati responsabili de politicile de sustenabilitate din cadrul companiilor considera ca economia circulara va fi importanta pentru afacerile lor in urmatorii doi ani, potrivit analizei UPS/GreenBiz Circular Economy Research, din 2016. Numarul acestora s-a dublat in ultimii doi ani, cand doar 47% ii acordau importanta. Respondentii estimeaza ca cea mai mare crestere in adoptarea modelului de economie circulara va veni din sectorul tehnologic, in special al electronicelor, precum computere si telefoane mobile, deoarece programele de take-back si de reutilizare sunt mai usor de integrat in aceasta industrie.

Studiul online, efectuat de GreenBiz Group in parteneriat cu UPS, include opiniile executivilor responsabili cu strategiile de sustenabilitate si ale liderilor din domeniu, pentru a oferi o imagine detaliata asupra resurselor vitale cresterii unei afaceri si obstacolelor asociate economiei circulare. Economia circulara este definita ca o alternativa a economiei liniare traditionale (facem-folosim-aruncam) in care resursele sunt utilizate la potentialul lor maxim, pentru ca in final sa recuperam si sa regeneram produse si materiale.

 Mediul de business devine constient de beneficiile economiei circulare 

Aproape 3 din 5 respondenti au declarat ca organizatia lor implementeaza principii ale economiei circulare in cel putin o linie de produse sau servicii oferite. 

„Nu suntem surprinsi sa vedem cat de importanta devine implementarea conceptului de economie circulara in mediul business,” declara Ed Rogers, senior director pentru sustenabilitate globala la UPS. „Clientii nostri sunt constienti de impactul social si asupra mediului pe care produsele si operatiunile lor il au pe durata intregului lant valoric, de la materia prima si design, pana la productie si logistica. Acestia identifica oportunitatea unui model economic care utilizeaza resursele pentru o perioada cat mai indelungata.” 

Totusi, in pofida prevalentei principiilor economiei circulare integrate in produse si servicii, putine companii ies in evidenta ca lideri. Interface (21%) si Patagonia (16%) au fost singurele companii mentionate fara nici un alt indiciu, cand intervievatii au fost rugati sa nominalizeze companii la care se gandesc in contextul economiei circulare. 

Logistica este esentiala pentru o strategie circulara durabila 

Logistica joaca un rol foarte important in implementarea unei strategii circulare durabile si de succes. Astfel, 97% dintre respondenti cred ca logistica este ori foarte importanta (87%) ori oarecum importanta (10%) in tranzitia catre o economie circulara. 

Respondentii recunosc importanta companiilor de logistica, care pot oferi clientilor valoare adaugata, stimuland o participare ridicata in economia circulara prin implementarea unui model simplu de take-back (clientul poate preda comerciantului un produs vechi atunci cand cumpara un altul nou din aceeasi categorie). Oferte precum etichete de transport preplatite pentru retur, ambalare inteligenta si un mecanism simplu de take-back sprijina cresterea cererii din piata. In plus, costurile consumatorilor si ale clientilor pot fi reduse prin implementarea serviciilor de tip backhaul si prin optimizarea rutei si a incarcarii.   

„La UPS, ne folosim de expertiza in logistica pentru a facilita implementarea economiei circulare,” declara Rogers. „Asa cum reiese din aceasta analiza, intrarea unui produs in lantul de transport este un moment critic pentru a sprijini afacerile in implementarea unei economii circulare eficiente din punct de vedere al costurilor. UPS lucreaza indeaproape cu clientii sai pentru a implementa un sistem de take-back fara probleme, care include ambalari inteligente, servicii de ridicari si etichete de transport preplatite pentru retur. Impreuna, acestea ajuta in procesul de logistica inversa (abordarea fluxului si depozitarii inverse, care se nasc la punctul de consum), necesara pentru o economie circulara de succes.”

Nevoia unei motivatii de business, o oportunitate si o bariera, in acelasi timp

Chiar daca principiile fundamentale ale economiei circulare si refolosirea resurselor suna promitator, nu este suficient ca economia circulara sa se dezvolte sau sa se extinda la scara larga. Studiul arata ca, pentru adoptarea acestui concept, afacerile vor trebui sa adreseze problemele deja existente si sa identifice ratiuni de business, generand cerere pe piata prin stimulente precum costuri si confort.  

Lipsa unei motivatii de business a fost nominalizata ca cea mai mare bariera in implementarea unei economii circulare globale eficiente. Alte obstacole identificate de respondenti au fost:  

• Costurile logistice pentru recuperarea bunurilor folosite (36%)

• Lipsa intelegerii/educatiei in lidership-ul executiv (36%)

• Lipsa intelegerii/educatiei in randul consumatorilor (36%)

• Prioritizarea altor obiective de business (30%)

  Crearea cererii in piata va fi esentiala in adoptarea la scara larga a principilor economiei circulare. 26% dintre respondenti au nominalizat cerea consumatorului pentru produse recuperabile, reciclabile sau reconditionabile ca fiind cel mai important factor in procesul de adoptie. Al doilea cel mai important factor este legat de cerere, 18% dintre respondenti au invocat nevoia de o piata de sine statatoare pentru produse refolosite sau materiale si resurse recuperate. 

„Companiile au suficiente motive pentru a lua in considerare trecerea de la modelul traditional «facem-folosim-aruncam» la cel circular”, declara John Davies, vice-presedinte si senior analist al GreenBiz Group. „In plus fata de cererea in crestere a clientilor pentru care este importanta sustenabilitatea unei afaceri sau a unui produs, companiile sunt motivate de factori precum deficitul resurselor si schimbarile climatice. In urma cercetarii noastre, am inteles ca regandirea proceselor care tin de contributia materialelor, design de produs si logistica va fi necesara in procesul de adoptare a unei economii regenerabile, circulare.” 

Reducerile de costuri si proximitatea sunt principalii factori motivanti 

Potrivit studiului, atat clientii business, cat si consumatorii sunt motivati de aceiasi factori: reduceri de costuri si proximitate. Respondentii cred ca cele mai bune modalitati de a asigura recuperarea produselor de consum sau a componentelor si materialelor la finalul ciclului de utilizare si repunerea acestora in circuit includ: 

• Reduceri sub forma banilor inapoi (56%)

• Posibilitatea de a returna un produs la un magazin in proximitate (47%)

• Posibilitatea de a returna gratuit un produs (42%)

• Discount-uri pentru viitoarele achizitii (40%)

Respondentii au observat ca cele mai bune modalitati de incetivare pentru a asigura recuperarea produselor industriale (B2B) sau a componentelor si materialelor la finalul ciclului de utilizare si repunerea acestora in circuit includ:

• Recuperarea fizica a produselor de catre producator sau distribuitor (59%)

• Ambalarea inteligenta a pachetelor si un serviciu de ridicare al acestora (51%)

• Reconditionarea produsului de catre producator si repunerea acestuia in uz (48%)

• Discount-uri pentru viitoarele achizitii (38%)

• Reduceri sub forma banilor inapoi (34%)

UPS & GreenBiz Circular Economy Research Study editia 2016 prezinta concluziile unui sondaj online realizat de GreenBiz Group in decembrie 2015 si la care au participat 423 de respondenti din cadrul GreenBiz Intelligence Panel. Marja de eroare este de ± 5% la un nivel de incredere de 95%. Pentru a descarca studiul si rezultatele acestuia in varianta completa, vizitati ups.com/sustainability.

Despre UPS 

UPS (NYSE: UPS) este lider global in domeniul logisticii, oferind o gama larga de solutii, inclusiv transportul de colete mici si marfuri cargo, facilitarea comertului international si folosirea unor tehnologii avansate pentru o gestionare mai eficienta a lumii afacerilor. Cu sediul central in Atlanta, Georgia (SUA), UPS deserveste peste 220 de tari si teritorii din intreaga lume. Mai multe informatii despre UPS puteti gasi pe Web, la ups.com®, pe blogul companiei la adresa Longitudes.ups.com. Pentru a afla stiri si informatii direct de la companie, vizitati pressroom.ups.com.

Despre GreenBiz Group 

GreenBiz Group isi propune sa defineasca si sa accelereze businessul de sustenabilitate, prin mijloace diferite, precum o gama larga de produse si servicii, inclusiv site-ul sau GreenBiz.com si e-newsletterele GreenBuzz si VERGE saptamanal; webcast-uri pe teme importante pentru executivii din industriile de durabilitate si energie; rapoarte de cercetare, inclusiv anuarul State of Green Business; Reteaua de Executivi GreenBiz, un forum de invatare pentru executivii din domeniu, cu acces restrans, de tipul peer-to-peer; si forumul anual GreenBiz, precum si conferintele VERGE.

Domenii: Auto

Vrei ca informatia ta sa ajunga la publicul pe care il tintesti? Publica un comunicat de presa →