Barometrul de Încredere Edelman 2018 arată o scădere-record a încrederii populației din SUA

Publicat pe 23 Ianuarie 2018
Media este instituția cu cel mic nivel de încredere, la nivel global

Barometrul de Încredere Edelman 2018 arată că nivelul de încredere a populației Statelor Unite a suferit cea mai mare scădere din istoria sondajelor realizate în rândul publicului larg. Încrederea populației a scăzut cu 9 puncte până la 43 de puncte, plasând-o în sfertul inferior al Indexului de Încredere realizat la nivelul a 28 de țări. Încrederea în rândul publicului informat din SUA s-a prăbușit cu  23 de puncte  până la 45 de puncte, plasând SUA pe ultimele locuri, sub Rusia și Africa de Sud.

Scăderea Încrederii din SUA este generată de o puternică lipsă de încredere în guvern, care a scăzut cu 14 puncte, ajungând la nivelul de 33% în rândul publicului larg, și cu 30 de puncte ajungând la nivelul de 33% în rândul publicului informat.

Mediul de afaceri, media și organizațiile nonguvernamentale au înregistra și ele scăderi ale nivelului de încredere, cu  10 - 20 de puncte.  Aceste scăderi au eliminat diferența de 21 de puncte la nivelul încrederii dintre publicul larg și cel informat din SUA.

 “Statele Unite se confruntă cu o criză de încredere fără precedent”, spune Richard Edelman, Președinte și CEO al Edelman. „Este pentru prima oară când o scădere dramatică de încredere nu are legătură cu o problemă economică majoră sau cu o catastrofă precum dezastrul nuclear de la Fukushima. De fapt, este ironia supremă  că acest lucru  se întâmplă într-un mediu economic favorabil, cu cele mai mici rate ale șomajului în SUA și cu un nivel record al pieței bursiere. Cauza acestei scăderi este lipsa unor fapte obiective și a unui discurs rațional.”

La polul opus, China se regăsește în vârful Indexului de Încredere atât la nivelul publicului larg (74) cât și  în rândul celui  informat (83). Instituțiile din China, în frunte cu guvernul, au înregistrat creșteri semnificative ale nivelului de încredere, care a crescut cu 8 puncte până la 84 de procente în rândul populației generale, și cu 3 puncte, până la 89%, în rândul publicului informat. Alături de China, în topul Indexului de Încredere sunt India, Indonezia, Emiratele Arabe Unite și Singapore.

Pentru prima oară, media este instituția în care oamenii au cel mai puțin încredere, la nivel global. În 22 din cele 28 de țări participante la sondaj, media nu mai prezintă încredere. Pierderea încrederii în a patra putere a țării e provocată în primul rând de scăderea semnificativă a a încrederii în platforme media, în special în motoarele de căutare și social media. 63% dintre respondenți spun că nu știu cum să deosebească jurnalismul de calitate de zvonuri sau știri false sau dacă o anumită știre a fost sau nu realizată de o instituție media respectabilă. Lipsa încrederii în media a dus de asemenea la imposibilitatea de a identifica adevărul (59%), de a avea încredere în liderii guvernamentali (56%) și în mediul de business (42%).

Anul acesta s-a înregistrat o creștere a încrederii în experți și o scădere a încrederii în semeni. Experții tehnici (63%) și academicienii (61%) s-au poziționat drept cei mai credibili purtători de cuvânt față de categoria  "o persoană asemănătoare cu tine", care a scăzut cu șase puncte la un nivel record de 54%.

Încrederea în social media a scăzut

„Într-o lume în care elementele de fapt sunt sub asediu, sursele verificate se dovedesc a fi mai importante ca niciodată”, spune Stephen Kehoe, Global Chair, Reputation. „Există probleme de credibilitate atât pentru platforme, cât și pentru surse. Încrederea oamenilor în ele se prăbușește, lăsând în urmă atât un vid cât și o oportunitate pentru experți să umple aceste goluri.”

Lumea se așteaptă ca mediul de afaceri sa fie un agent al schimbării. Angajatorul reprezintă noul spațiu sigur  în ceea ce privește guvernanța globală, având în vedere faptul că 72% dintre respondenți susțin că au încredere în propria companie, iar 64% cred că o companie poate lua măsuri care să crească profitul și să aducă beneficii socio-economice comunităților în care activează.

Față de 2017, credibilitatea CEO-ului a crescut cu 7 puncte

În ultimul an, credibilitatea CEO-ului a crescut  semnificativ cu șapte puncte, până la 44%, după ce o serie de lideri din lumea de afaceri au luat poziție față de problemele cotidiene. Aproape două treimi dintre respondenți declară că vor ca directorii executivi să preia inițiativa privind schimbarea politicilor publice, în loc să aștepte guvernul, care se situează în prezent, în 20 de țări, din punctul de vedere al încrederii în mod semnificativ sub afaceri, în 20 de țări. Această încredere sporită vine cu noi așteptări; consolidarea încrederii (69%) ocupă acum locul 1 în rândul priorităților directorilor executivi, depășind realizarea de produse și servicii de înaltă calitate (68%).

„Tăcerea este o taxă asupra adevărului”, a spus Edelman. "Încrederea va fi recâștigată doar atunci când adevărul va fi readus în centrul atenției. Instituțiile trebuie să răspundă solicitării publicului de a furniza informații precise, factuale, în timp util și de a se alătura dezbaterii publice. Mass-media nu poate face acest lucru singur din cauza constrângerilor politice și financiare. Fiecare instituție trebuie să contribuie la educația populației."

Alte descoperiri cheie ale Barometrului încrederii 2018 includ:

•    Tehnologia (75%) rămâne cel mai de încredere sector al industriei, urmat de educație (70%), servicii profesionale (68%) și transport (67%). Serviciile financiare (54%) reprezintă din nou sectorul cu cel mai scăzut nivel de încredere din partea populației, alături de bunurile de consum ambalate (60%) și automobile (62%).

•    Companiile cu sediul în Canada (68%), Elveția (66%), Suedia (65%) și Australia (63%) sunt cele mai de încredere. Brandurile de țară cel mai puțin de încredere sunt Mexic (32%), India (32%), Brazilia (34%) și China (36%). Încrederea în brandul de țară S.U.A. (50%) a scăzut cu cinci puncte, cel mai mare declin dintre țările participante la sondaj.

•    Aproape șapte din 10 respondenți și-au exprimat îngrijorarea față de știrile false și de informațiile false utilizate ca arme.

•    Jumătate dintre cei chestionați declară că interacționează cu mass-media mai puțin de o dată pe săptămână, în timp ce 25% au spus că nu citesc deloc mass-media, pentru că este prea neplăcut. Majoritatea respondenților consideră că organizațiile de știri se concentrează prea mult asupra: atragerea unui număr mare de cititori (66%), asupra știrilor senzaționaliste (65%) și asupra politicii (59%).

Corina Vinţan, CEO Links Associates: „Rezultatele Barometrului de încredere al Edelman sunt valabile, încă o dată, și pentru România, chiar daca ţara noastră nu a fost inclusă în eşantionul de ţări studiate. Şi societatea din țara noastră urmează acest trend al neîncrederii în instituțiile mass-media, mai cu seamă în ultima perioadă, când nivelul de știri false a atins un nivel îngrijorător.

Pe de altă parte, creșterea nivelului credibilității CEO-ului în acest an, în 20 de țări, reprezintă un semnal bun pentru mediul de afaceri și am putut observa acest trend și în România, unde din ce în ce mai mulți oameni au încredere că mediul de business și societatea civilă pot aduce schimbări majore în societate. Un factor important al creșterii nivelului de încredere în CEO este calitatea serviciilor de consultanță. Acest fapt ne bucură, pe noi, consultanții, și vine să confirme că ne-am îndeplinit cu succes misiunea în 2017, aceea de a transforma organizațiile și brandurile în agenți de schimbare.”

Despre Edelman

Edelman este o companie de top globală în domeniul comunicării şi marketingului comunicării care este partneră pentru cele mai mari business-uri şi organizaţii din lume, ajutându-le să evolueze, să se promoveze şi să-şi protejeze brandul şi reputaţia. Edelman a fost premiată cu Marele Premiu de la Cannes Lion pentru PR în 2014; în 2015 a câştigat 6 Cannes Lions; în 2016 a câştigat Marele Premiu la categoria Titanium. Agenţia a fost numită „Agenţia globală a anului în 2016” de către Holmes Report şi o “Agenţie de urmărit” în 2014 de către Advertising Age. În 2015, Edelman a fost declarată printre „Cele mai bune locuri pentru a lucra” de către Glassdoor, pentru a patra oară consecutiv. Edelman este şi deţinătorul companiilor Edelman Intelligence (cercetare) şi United Entertainment Group (divertisment, sporturi, experenţial), un joint-venture cu United Talent Agency. Pentru mai multe informaţii, puteţi accesa: http://www.edelman.com

Despre Links Associates, afiliat Edelman în România               

Links Associates este o companie românească de comunicare strategică, specializată în public affairs, relaţii publice, management de criză şi consultanţă de business, cu operaţiuni în România și toată zona Balcanilor. Prezent de 10 ani pe piața românească, Links Associates are expertiză în numeroase domenii, printre care energie, telecom, farma, real estate, asigurări, retail, minerit, agricultură sau industrie de apărare. Links Associates este şi singurul reprezentant de vânzări în România al Dow Jones şi CNN.  Pentru mai multe informaţii accesaţi site-ul www.yourlink.ro

    

Vrei ca informatia ta sa ajunga la publicul pe care il tintesti? Publica un comunicat de presa →