Cum functioneaza filtrul de particule

Publicat pe 30 Noiembrie 2018
In trecut, fumul negru, eliminat de teava de esapament, era una din particularitatile masinilor cu motor Diesel. Acest fum pe langa faptul ca miroase urat si se depune, odata eliberat in atmosfera devine extrem de nociv sanatatii omului. Filtrul de particule pentru motoarele Diesel este solutia gasita de producatorii de automobile in vederea stoparii emisiei de poluanti in mediu.

O diminuare a numarului de particule eliberate in aer se poate observa inca de la implementarea normelor de poluare Euro 1; insa o diferenta notabila o reprezinta normele de poluare Euro 4 care au introdus filtrul de patricule pentru motoarele diesel, emisiile raspandite in aer scazand simtitor. Odata cu normele de poluare Euro 5, acesta devine deja parte obligatorie pentru masinile Diesel, iar impactul pozitiv asupra mediului e unul de apreciat, intrucat acesta asimileaza aprox 99% din emisiile nocive. 

Filtrul de particule pentru masinile cu motor Diesel (DPF) indeplineste functia de captare a particulelor fine rezultate ca urmare a arderii combustibilului. Ca pozitie, e situat pe ruta de evacuare a motorului, inainte sau dupa convertorul catalitic, iar buna lui functionare e rezultatul direct al unei bune colaborari cu catalizatorul de oxidare si o serie de senzori.

Filtrul de particule este realizat dintr-un material ceramic cu pori, avand o forma de fagure. Marimea acestuia tine cont de cantitatea de gaze arse, practic cu cat cilindreea motorului este mai crescuta cu atat volumul filtrului este necesar a creste.

Filtrul de particule trebuie sa indeplineasca o serie de conditii si anume: sa filtreze particulele fine cu o dimensiune care poate sa ajunga pana la 0.01 μm si sa le capteze in proportie de minim 95%, sa faca fata la temperaturi extrem de ridicate de pana la 1050 grade Celsius si nu in ultimul rand sa indeplineasca functia de reducere la minim a rezistentelor la curgere a emisiilor de evacuare.

Ca urmare a stocarii continue de particule, la un moment dat, filtrul de particule nu mai poate asigura in mod performant functia de asimilare, in acest caz se impune regenerarea acestuia. Regenerarea reprezinta functia filtrului de autocuratare prin arderea la temperaturi mari a noxelor stocate de acesta. Indiferent daca se realizeaza activ, pasiv sau fortat, regenerarea este obligatorie pentru buna functionare a filtrului de particule.

Regenerarea activa: Proces

Senzorii dedicati, citesc presiunea gazelor arse eliberate sau gradul de umplere cu funingine a filtrului urmand ca ulterior sa se injecteze cantitatea necesara de carburant astfel incat temperatura gazelor arse eliminate sa creasca in asa fel incat sa se poata realiza procesul de ardere a funinginii depuse. Acest proces in mod normal este pornit automat de catre calculatorul de injectie al motorului, dupa 400-600 km, se da comanda de regenerare, care are o durata de aproximativ 10 minute. A se citi manualul de utilizare al automobilului pentru a stii exact cum se realizeaza acest proces deoarece exista diferente intre modele.

Regenerarea pasiva: Proces

Regenerarea se realizeaza exclusiv pe distante mai mari, de regula autostrazi, unde se poate conduce la o viteza si o turatie mult mai ridicata, astfel se creaza contextul perfect pentru cresterea temperaturii gazelor arse eliminate.

Conducerea masinii exclusiv in mediul urban sau pe distante mici, cu multe opriri, nu permite finalizarea procesului de regenerarea, rezultand in infundarea filtrului de particule DPF cu efect direct asupra cresterii combustibilului consumat.

Sistemele de acest gen cuprind un convertor catalitic de oxidare, care este pozitionat in proximitatea motorului, unde datorita temperaturii inalte, produsa de gazele arse evacuate, se provoaca arderea funginii.

Regenerarea fortata: Proces

In momentul in care regenerarea activa si pasiva nu mai poate fi realizata, computerul autoturismul dumneavoastra va porni semnalele de avertizare aferente. In acest caz tot ce va ramane este sa va adresati cat mai repede unui service specializat. Aici, se va folosi un software special creat care va stimula artificial procesul de regenerare a filtrului de particule. Acest proces impune si schimbarea uleiului de motor si a filtrului de ulei.

Chiar daca principalul motiv de infundare a filtrului de particule e nefinalizarea completa a regenerarii ca urmare a distantelor scurte pe care va deplasati cu masina, sunt si alte motive care stau la baza acestei probleme.

Alte motive pentru care filtrul dumneavoastra e infundat:

-folosirea unui combustibil de calitate slaba

-folosirea unui ulei de motor necorespunzator cu recomandarile producatorului

-fisurarea furtunului de aer

-probleme la senzorii de temperatura si presiune

-probleme la valva EGR si la injectoarele de motor

-turbosuflanta defecta

-neverificarea termostatului,apa neajungand la 80-85 grade C nu se permite computerului ECR sa porneasca regenerarea automata

-in cazul filtrelor cu aditiv, neverificarea nivelului de aditiv

-filtrul de particule are o viata de aproximativ 200.000-300.000 km (diferit de la o masina la alta), moment in care inlocuirea acestuia devine obligatorie

In cazul in care filtrul de particule al masinii dumneavoastra este infundat, este recomandat sa apelati  la specialisti in curatare DPF (curatare filtru de particule) precum service-ul auto VadAuto din Cluj-Napoca.

Domenii: Auto

CRIS DIGITAL BRANDING SRL

Branziba (cunoscuta anterior ca Brandion Agency) este o agentie performanta de branding si marketing. Ai nevoie de mai multi clienti? Contacteaza-ne!

Vrei ca informatia ta sa ajunga la publicul pe care il tintesti? Publica un comunicat de presa →

Platforma Comunicate Wall-Street.ro poate permite doar introducerea unor link-uri NoFollow. Pentru publicarea unui comunicat cu link DoFollow vă rugăm să trimiteți solicitarea către bogdan.ilie@internetcorp.ro. Mulțumim!