De ce documente ai nevoie dacă ai lucrat multă vreme în străinătate?

Publicat pe 21 Aprilie 2021
Brexitul își produce deja efectele, de la începutul anului 2021. Cetățenii români care trăiesc în Marea Britanie pot aplica până în 2021 pentru statutul de rezident. Acest statut le poate permite să rămână în țară după ieșirea Marii Britanii din Uniunea Europeană. Procedura este valabilă pentru cei care locuiesc de cel puțin 5 ani în Marea Britanie. În cazul în care nu locuiești de 5 ani în Marea Britanie, poți aplica pentru statutul de rezident în această țară. Acest statut îți permite să locuiești și să muncești pe teritoriul Marii Britanii pe o perioadă de până la 5 ani. Începând din 2021, pentru a ajunge în Marea Britanie ai nevoie de vize și de permis de muncă.

Peste 400.000 de români au aplicat pentru rezidență înainte de ieșirea Marii Britanii din Uniunea Europeană.

Cei care nu au aplicat pentru rezidență în Marea Britanie s-au întors în România, dar aici s-au lovit de o altă problemă: echivalarea actelor de studii obținute în străinătate (diplome de licență, masterate, doctorate). Teoretic, echivalarea acestora ar trebui să fie doar o formalitate. Numai că procedura nu este nici pe departe simplă, mai ales dacă nu știi exact unde trebuie să te adresezi. Poate fi vorba despre acte necesare pentru munca în străinătate, de care vei avea nevoie la un moment dat în viitor, sau chiar pentru angajarea în țară. Procedura se aplică atât cetățenilor români care au studiat în străinătate, cât și cetățenilor străini care au studiat în străinătate și vor să-și echivaleze studiile în România.

Atunci când revii în România, fie pentru a te angaja pe piața muncii, fie pentru continuarea studiilor, ai nevoie de actele de studii de la cel mai înalt nivel pe care le-ai obținut în străinătate (poate fi vorba despre gimnaziu, liceu, licență, masterat, doctorat). Această procedură se aplică, cu mici diferenţe procedurale, atât cetăţenilor români care au studiat în străinătate, cât şi cetăţenilor străini care au studiat în străinătate.

Etapele echivalării actelor de studii

  • Actele de studii obținute în străinătate trebuie să parcurgă fie procedura de apostilare, fie pe cea de supralegalizare.
  • Actele de studii trebuie traduse de către un traducător autorizat de Ministerul Justiției.
  • Un notar public trebuie să legalizeze semnătura traducătorului.
  • Apoi, actele de studii în original și traducerile acestora se depun la Ministerul Educației - CNRED (Centrul Național de Recunoaștere și Echivalare a Diplomelor), pentru a se obține un atestat de echivalare a studiilor.

De ce ai nevoie pentru echivalarea actelor de studii

  • Pentru gimnaziu: foaia matricolă pentru 8 clase în original, plus traducerea legalizată.
  • Pentru liceu: diploma de bacalaureat și foaia matricolă pentru clasele IX-XII în original, plus traducerile legalizate.
  • Pentru licență: diploma de licență și foaie matricolă (supliment de diplomă) în original, plus traducerile legalizate.
  • Pentru master: diploma de master și foaia matricolă (supliment la diplomă) în original, plus traducerile legalizate.
  • Pentru doctorat: diploma de doctor în original, plus traducerea legalizată.

Pe lângă actele de mai sus, pentru orice nivel de studii ai nevoie de xerocopii ale actelor de identitate și de stare civilă:

  • cartea de identitate sau pașaportul;
  • certificatul de naștere;
  • certificatul de căsătorie sau certificatul/hotărârea de divorț (dacă este cazul).

Există așadar o întreagă procedură legată de echivalarea studiilor. Este bine să te informezi care este procedura și nu uita că pentru obținerea atestatului de echivalare a studiilor este nevoie de timp.

Domenii: Lifestyle

Digital Workforce SRL

Vrei ca informatia ta sa ajunga la publicul pe care il tintesti? Publica un comunicat de presa →

Platforma Comunicate Wall-Street.ro poate permite doar introducerea unor link-uri NoFollow. Pentru publicarea unui comunicat cu link DoFollow vă rugăm să trimiteți solicitarea către bogdan.ilie@internetcorp.ro. Mulțumim!