Despre motivație cu pasiune, în lumea financiar – bancară

Publicat pe 13 Iulie 2017
“Este nevoie de dezvoltare personală, nu doar profesională. A avea competențe soft, nu doar tehnice, e foarte important; de fapt, primele sunt cele .”, a menționat dr. Gabriela Hârțescu, directorul general al Intitutului Bancar Român (IBR), în deschiderea Coaching Forum Finanțe-Bănci, oficiată împreună cu organizatorul evenimentului - Gabriela Pușkaș, CEO Performance Group.

“Liderii sunt considerați responsabili pentru motivarea oamenilor. Însă, trebuie să recunoaștem că liderii de azi au nevoie de alternative care să funcționeze, de strategii și practici noi pentru motivarea oamenilor, un vocabular nou, proaspăt, atât de necesar pentru a gândi și a exprima motivația. Rolul liderilor este de a facilita transferul oamenilor către o perspectivă motivațională optimă. Cum ajutăm oamenii să realizeze conexiunea cu ceea ce îi face să vină zi de zi la serviciu? a fost tema propusă de Gabriela Pușkaș – CEO Performance Group, organizatorul Coaching Forum ediția Finanțe-Bănci.

Desfășurată pe 10 iulie a.c., la Marriott Grand Hotel, cea de-a doua ediție a forumului dedicat profesioniștilor din lumea finanțelor s-a derulat sub auspiciile motivării. „Resursele umane reprezintă principalul activ al organizațiilor din sectorul financiar-bancar.”, a mai punctat directorul IBR în debutul evenimentului. Dar cum atragem și cum motivăm talentele să rămână în acest sector? Care este esența implicării unui angajat, acea esență exprimată prin bucuria de a veni zi de zi la serviciu? Ce practici au în vedere astăzi liderii din bănci și alte companii financiare pentru a activa o motivație de calitate în rândul echipei? Ce alte noi perspective în materie merită a fi îmbrațișate de leadership și cu care sunt instrumentele cele mai eficiente? Sunt doar câteva dintre întrebările provocatoare puse pe agendă de către organizator și partenerii săi. Speakerii invitați au acceptat provocarea, oferind opțiuni valoroase într-un dialog plin de substanță, purtat pe dimensiunile training, coaching și mentoring.  

A-i inspira pe oameni să inspire pe ceilalți printr-un program de mentoring este, spre exemplu, una dintre căile alese de managementul Debt Collection Agency. ~Găsim inspirație în oameni”, a mărturisit Dimana Vlaeva, Managing Director al companiei, împărtășind participanților detalii despre programul derulat sub acest slogan dar și alte proiecte derulate în ultimii ani. Dar dacă inspirația produce schimbare, cum ar fi să antrenăm o schimbare conștientă? Aceasta a fost o miză a programului de dezvoltare a abilităților de vânzări prin training și coaching, implementat în cadrul Agricover. Mădălina Elena Sava, Training & Development Manager, a subliniat astfel că este important ca oamenii să-și stabilească și asume obiective de dezvoltare personală, fiind încurajați să acționeze într-o autonomie de tip responsabil. Așa cum a reieșit din expunerea sa, procesul de observare și auto-observare care precede o schimbare conștientă vine cu beneficii incontestabile la orice nivel organizațional. În opinia Mădălinei, „mindset-ul necesar dezvoltării de noi abilități este cheia succesului în ziua de astăzi” , aceasta fiind o cheie de referință în coaching.

Provocator și plin de învățăminte pentru manageri ca și pentru cei din echipele lor, programul descris de ea a stârnit un mare interes în rândul participanților Coaching Forum. Printre beneficiile coaching-ului îmbinat cu mentoring-ul evidențiate de speakerii Coaching Forum s-a numărat și capacitatea de a crea o comunitate acolo unde se manifestau mai degrabă individualități într-o mare diversitate. Ideea s-a materializat în cadrul unui program prezentat de Simona Anghel, Romania Sales Head, CITI Romania. Într-o echipă multiculturală cu obiective ce transcend granițele, „coaching-ul ne-a ajutat foarte mult să vorbim aceeași limbă”, a dezvăluit Simona.

Revenind pe teritoriul motivației în cadru organizațional, Viorel Panaite, Managing Partner Human Invest, a ținut să remarce că substratul acesteia este un aspect ce merită investigat. El s-a referit la importanța calității motivației, trecând în revistă vechii piloni „carrot and stick” și pe cei setați de mai noua „Self Determination Theory”, pentru a ajunge la #motivațiaoptimă, definită de Ken Blanchard drept o abilitate care poate fi învățată. 

Atmosfera a crescut în efervescență odată cu workshop-ul susținut de Adela Iepure, Coach și Senior Consultant la Human Invest, punând în lumină atributele unui Action Learning Coach în ... acțiune. Ea a condus un astfel proces de învățare, într-un exercițiu de grup cu miză reală, în care un participant s-a oferit voluntar a-și expune provocarea de tip motivațional cu care se confruntă ca lider de echipă. Ce au învățat participanții la experiența trăită pe viu poate spune fiecare dar cert e că toți, chiar și observatorii grupului, au plecat cu teme de reflecție. De la calitatea prezenței și ascultării la calitatea și relevanța întrebărilor în raport cu obiectivul, până la consistența susținerii și coerența grupului. 

La rândul său, Tudorel Popescu, The King's Speech Agency, a provocat audiența cu întrebări al căror ecou a răsunat cel mai probabil și după încheierea evenimentului: „Știm cine suntem?” “Ce înțelegere avem asupra naturii umane?” Pornind de la tema identitară văzută în sens mai larg și capitalizând pe importanța inteligenței emoționale ca indicator al stării de bine, pe valori și credințe, el a pus un accent ap[sat pe unicitatea oamenilor. „Trebuie să înțelegem că în organizație lucrăm cu unicități.” „Fiecare are o miză existențială dincolo de jobul său.”, a spus el, adăugând: „Dacă am realiza aceasta, la nivelul relațiilor interumane s-ar produce schimbări semnificative”. O pledoarie pentru o altă perspectivă asupra lucrului cu oamenii, a conchis ]n final Tudorel Popescu. O altă temă de reflecție pe agenda participanților Coaching Forum, am spune noi. 

Continuând pe firul motivării, panelul de dialog a adus în prim plan și alte idei, grație deschiderii și bogatei experiențe a invitaților. Nu înainte însă de a fi reiterat contextul dificil în care se regăsește sistemul văzut din perspectiva atracției exercitate pentru capitalul uman. La capitolul provocări am reținut percepția de rigiditate a sistemului bancar, cu deosebire în ochii Milenialls. Un atribut care s-a dovedit a nu fi singular în ecuația riscului reputațional de care a pomenit la rândul său Virginia Oțel, Communication Leader la Garanti Bank. Ea a invocat necesitatea implicării emoționale a angajaților din bănci, pe lângă motivarea de ordin financiar și asta în contextul unei „culturi organizaționale corespunzătoare”. Dar „oamenii urmează oameni”, a opinat Mihaela Fedorof, Executive Coach & Business Consultant, YOURWAY, fost director de Recrutare si Gestiunea carierei în BRD. O întrebare pe care ar trebui să ne-o adresăm, a spus ea, este „Ce fel de oameni suntem?” și apoi „Ce fel de oameni ne dorim să atragem în industria bancară?”, îmbogățind tematica de reflecție propusă auditoriului. Dezbaterea a pus pe masă, de asemenea, o serie de factori motivatori precum și automotivarea ca posibilă soluție, condiționată însă de existența unui context organizațional favorabil. Notabil, ca și portretul omului motivat, creionat în final de invitați la propunerea Gabrielei Pușkaș, moderatorul panelului de dialog. Ideal, a reieșit din răspunsurile paneliștilor bancheri, omul motivat ar fi cel căruia îi strălucesc ochii, reflectând starea de bine, pasionat de ceea ce face dar competent deopotrivă, aliniat prin valorile proprii la cele organizaționale, creativ, curios și dornic să învețe. Am consemnat așadar și, în final, lansăm drept nouă provocare invitația de a ne revedea cu bine și foarte motivați la următoarea ediție a Coaching Forum!

Domenii: HR, Finante-banci

Vrei ca informatia ta sa ajunga la publicul pe care il tintesti? Publica un comunicat de presa →