Importanța unei alimentații sănătoase pentru obținerea longevității

Publicat pe 11 Septembrie 2020
Un studiu realizat de World Health Organization arată faptul că aproximativ 20% din populația întregii planete depășește pragul de 60 de ani. Același studiu mai arată faptul că, până în anul 2025, această pondere va ajunge la 29%, adică la aproximativ 1.2 miliarde de oameni.

Condiția ce stă la baza atingerii acestor valori gravitează în jurul unei alimentații cât se poate de sănătoase, ce poate fi menținută încă din copilărie și continuată în anii maturității. Contrar unor mituri perpetuate de-a lungul deceniilor, genetica nu reprezintă un factor vital pentru determinarea longevității. Dimpotrivă, studiul realizat de World Health Organization promovează nutriția ca prim factor determinant pentru această chestiune. 

Ce înseamnă “nutriția sănătoasă”?

În ziua de azi, Întreaga cultură gastronomică gravitează în jurul conceptului de “healthy food” (trad. mâncare sănătoasă). Atât peste Ocean, cât și pe întreg cuprinsul Bătrânului Continent, dietele sănătoase par să câștige din ce în ce mai mult teren în fața unor obiceiuri de consum capricioase, bazate pe pofte pe care cu greu le poți ține în frâu. Pare că întreaga planetă poate ajunge rapid la un numitor comun, atunci când vine vorba despre o dietă benefică nouă, promovând adesea următorul îndemn: “Mâncarea sănătoasă se află la baza longevității!”. 

Însă ce mai poate însemna conceptul de “mâncare sănătoasă”, în condițiile în care netul ne bombardează în fiecare zi cu mii de păreri diferite, de la tot felul de așa-ziși “experți în nutriție”. Adevărații experți afirmă că o dietă cu adevărat sănătoasă este descrisă de următoarele caracteristici: 

  • Trebuie să susțină necesarul de nutrienți benefici pentru organism, evitând totodată elementele nutritive de risc, precum: zahărul în exces, grăsimile saturate, precum și alți potențiatori de gust nocivi; 
  • Trebuie să fie cât se poate de diversificată (află din rândurile de mai jos ce înseamnă o “dietă sănătoasă diversificată”); 
  • Trebuie să fie consumată cu moderație, pentru a genera aportul energetic optim de care organismul are nevoie; 
  • Trebuie să fie structurată într-un număr cât mai mare de mese și gustări, astfel încât să poată satisface nevoile individuale ale unei anumite persoane. 

Macronutrienți nelipsiți dintr-o nutriție sănătoasă

Indiferent de alimentele pe care le consumăm într-o anumită zi, acestea garantează un număr de micronutrienți și macronutrienți, vitali pentru o bună funcționare a organismului uman. Importanța acestora poate fi descrisă printr-o mulțime de feluri. Așadar, aceste substanțe nutritive: 

  • Susțin dezvoltarea armonioasă a organismului; 
  • Stimulează procesul de recuperare, în urma unei probleme medicale; 
  • Generează aportul optim de energie, necesar pentru activitățile zilnice. 

O dietă cât se poate de sănătoasă presupune un aport corespunzător de macronutrienți, substanțe împărtițe în 3 categorii de bază:

  • Grăsimile; 
  • Carbohidrații; 
  • Proteinele. 

Acestor 3 categorii de macronutrienți li se adaugă apa (comandă aici apă de pe LaFantana), un factor vital pentru obținerea unei diete “pro-longevitate”: 

1. Grăsimile 

Contrar reticenței publice față de grăsimi (percepute drept o cauză principală pentru majorarea numărului de kilograme), acești macronutrienți pot garanta o mulțime de beneficii: 

  • Susțin o bună funcționare a întregului sistem cerebral; 
  • Stimulează producția hormonală; 
  • Asigură o bună absorbție de vitamine; 
  • Influențează sănătatea pielii și a altor țesuturi; 

Cele mai importante surse de grăsimi: peștele gras, avocado, fasolea, uleiul de măsline, ouăle, nucile, migdalele, alunele etc. 

2. Carbohidrații 

Chiar dacă mulți pun pe seama carbohidratilor (la fel ca în cazul grăsimilor) creșterile în greutate, acești macronutrienți reprezintă principala sursă de energie (cu un rol important în metabolism) pentru întreg organismul. 

Există 2 tipuri de carbohidrati, în funcție de influența acestora asupra glicemiei: 

Carbohidrați simpli (influență negativă asupra glicemiei). Regăsiți în:

  • Zahăr rafinat; 
  • Alimente procesate; 
  • Alimente de panificație; 
  • Alimente de cofetărie; 
  • Sucuri și alte băuturi carbogazoase. 

Carbohidrați complecși (influență benefică asupra sănătății). Regăsiți în: 

  • Mere; 
  • Grapefruit; 
  • Afine; 
  • Cartofi; 
  • Fasole; 
  • Quinoa; 
  • Fulgi de ovăz. 

3. Proteinele 

Cu un rol deosebit de important pentru consolidarea celulelor, țesuturilor și organelor de transport pentru minerale, hormoni și vitamine, proteinele sunt macronutrienți ce nu trebuie să lipsească din absolut nicio dietă ce se dorește a fi una “sănătoasă”. 

  • Alte beneficii ale unei diete bazate pe proteine: 
  • Stimulează buna funcționare a sistemului imunitar; 
  • Accelerează funcțiile metabolice ale organismului; 
  • Esențiale pentru regenerarea / creșterea masei musculare. 

Cele mai importante surse de proteine: 

  • Carnea de pui; 
  • Carnea de curcan; 
  • Carnea de vită; 
  • Carnea de peste; 
  • Brânza de vaci; 
  • Fructele în coajă lemnoasă; 
  • Produsele derivate din soia. 
  • Ouăle; 

4. Apa

Dintr-o dietă sănătoasă nu trebuie să lipsească apa (comandă acum apă de pe LaFantana.ro), consumul corespunzător al acesteia determinând atât o hidratare corespunzătoare, cât și reacții firești ale metabolismului. 

Consumul optim de apă prezintă o serie de beneficii clare: 

  • Favorizează o bună funcționare a sistemului digestiv; 
  • Asigură un tranzit optim al substantelor nutritive; 
  • Susține eliminarea substanțelor toxice din organism; 
  • Stimulează funcțiile de respirație și termoreglare etc

Ce presupune o hidratare corespunzătoare: 

  • Consum regulat de apă, pe parcursul întregii zile; 
  • Consum de apă înainte de a apărea senzația de sete; 
  • Consum de apă, nu de alte lichide ce pot deshidrata organismul; 
  • Consum regulat de fructe și legume, alimente benefice pentru susținerea unei diete sănătoase, ce pot conține chiar și până la 90% apă. 

Pentru și mai multe sfaturi avizate, privind realizarea unei diete sănătoase (pornind de la vârstă și numărul de kilograme), îți recomandăm să te programezi pentru un consult de specialitate la un medic nutriționist! 

Domenii: Educatie

Digital Workforce SRL

Vrei ca informatia ta sa ajunga la publicul pe care il tintesti? Publica un comunicat de presa →