Planul de afaceri poate fi compromis prin nerespectarea reglementărilor de securitate a muncii

Publicat pe 29 Ianuarie 2018
Trăim într-o lume tot mai nesigură în care ritmul schimbărilor este adesea foarte alert și solicită tot mai mult capacitatea noastră de adaptare și intuiție. Știm că orice afacere bine pusă la punct necesită un Plan de acțiune sau mai precis un Plan de afaceri care trebuie să țină seama de o serile destul de lungă și complexă de factori. În general managerii care planifică acțiunile unei afaceri aducătoare de profit iau în calcul factori economici, financiari, tehnici precum și de piață, de psihologia consumatorului.

Mai rar managerii alocă în planul lor de afaceri un capitol sau un loc aparte pentru securitatea și sănătatea în muncă și situațiile de urgență (SSM-SU) ce pot apare (accidente de muncă, incendii, cutremure, inundații, alunecări de teren, atacuri teroriste, etc.). Totuși există un trend ascendent prin care acest factor SSM-SU, care poate răsturna orice planificare minuțioasă, este luat în calcul. În acest context tot mai multe companii, pe lângă Planul de afaceri mai au un așa zis BCP (Business Continuity Plan), adică un plan prin care să garanteze clienților că în situații de urgență neprevăzute, catastrofe naturale sau provocate de om, diverse accidente, compania respectivă are capacitatea de ași relua în cel mai scurt timp posibil activitatea la capacitatea nominală fără ca abonații sau clienții să aibă ceva de suferit (Exemplu în domeniul bancar, al asigurărilor).

Sunt foarte bune aceste planuri, dar ele au un caracter post-factum, adică funcționează după ce evenimentul nedorit s-a produs. Știm bine că orice afacere trebuie să fie susținută de proprii salariați, ori în primul rând aceștia trebuie să fie protejați prin măsuri adecvate de prevenire (pro-active) în domeniul protecției muncii și a creării unor condiții de muncă adecvate. Prin respectarea reglementărilor în domeniul SSM-SU, oamenii de afaceri responsabili au parte de o serie de beneficii incontestabile:

    • Lucrătorii din afacerea respectivă sunt protejați împotriva riscurilor, nu există accidente de muncă sau boli profesionale sau frecvența acestor aste redusă la maxim

    • Fluctuația personalului este redusă, lucrătorii apreciază mediul de lucru cu condiții bune de microclimat, de ergonomie a muncii, de reducere a stresului profesional

    • Imaginea firmei are de câștigat, fiind asociată cu grija față de om și nu cu accidente de muncă, incendii, care, cel mai frecvent, apar și în presă

    • Nu se plătesc amenzi mari sau nu se oprește din funcțiune compania respectivă

    • Climatul este de odine, disciplină, confort, respect față de prevederile legale

Lucrez de 25 de ani în acest domeniu, timp în care, pe lângă acumularea unei experiențe am dezvoltat o adevărată sensibilitate față de suferința umană. Evenimentul ”Colectiv” m-a afectat de asemenea, nu numai emoțional dar și profesional fiind tot mai motivat în munca de prevenire a acestor situații nefaste. Am consiliat, împreună cu echipa EURAMIS pe care o conduc, zeci și sute de angajatori cu scopul de a conștientiza riscurile de orice natură de la locurile de muncă (electrice, mecanice, termice, biologice, de ergonomie a muncii, microclimat, stresul profesional, etc.) și de a determina luarea de măsuri de prevenire și protecție necesare. Am militat întotdeauna pentru principiul conform căruia: ”Este mai ieftin să previi decât să faci față consecințelor nedorite”. Am cercetat zeci sau sute de accidente de muncă, tot felul de evenimente cu consecințe mai mult sau mai puțin grave și nu cred că aș găsi unul din ele în care elementul ”fatalitate” să fie determinant. Altfel spus aproape toate aceste evenimente ar fi putut fi prevenite cu implicare, cu efort inteligent, promovând la nivel organizațional o cultură a securității muncii, a modului în care trebuie să ne comportăm în situații de urgență. Ne amintim cum s-au comportat japonezii, ca națiune, la cutremurul din martie 2011 ? Noi, românii, de ce am fi mai prejos? Pentru a avea o imagine de ansamblu, menționez câteva date statistice naționale și europene, cu mențiunea că în spatele cifrelor seci se află vieți curmate, ”aripi frânte”, suferințe greu de descris, adevărate traume emoționale.

Astfel în Romania mor anual, în accidente de muncă, aproximativ 365 de oameni.....deci cam un om în fiecare zi ! În Europa, anual, aproape 4 000 de angajați își pierd viața în accidente de muncă, iar peste trei milioane de lucrători suferă accidente la locul de muncă, care implică o absență de peste trei zile (conf. Eurostat).

În afară de costurile inestimabile exprimate în vieți omenești și suferință umană, de loc de neglijat sunt și costurile financiare la nivel UE:

Îmbolnăvirile și vătămările profesionale reprezintă 3,3% din PIB-ul Uniunii Europene, ceea ce înseamnă 476 de miliarde de euro care ar putea fi economisite anual prin strategii, politici și practici adecvate de securitate și sănătate în muncă (Congresul mondial pentru securitate și sănătate în muncă, desfășurat la Singapore în perioada 3‑6 septembrie 2017).

Cred că suntem toți de acord că mentalitatea noastră, modul de abordare a acestei probleme, trebuie schimbat radical. Nu cunosc altă cale mai adecvată de schimbare a mentalității decât procesul educațional, începând de la cele mai mici vârste și continuând pe întregul parcurs al vieții profesionale.

O altă cale complementară este apelarea la Servicii externe profesioniste, autorizate în prestarea de servicii SSM-SU așa cum este compania EURAMIS CONSULTING fondată încă din anul 1995.

Piața prestărilor de servicii în acest domeniu este una haotică sub aspectul tarifelor, caracterizată adesea prin lipsă de profesionalism, imaginea fiind adesea compromisă din cauza caracterului excesiv formal al acestor servicii (Să ne acoperim de hârtii, să avem fișele de protecția muncii semnate și totul este ok!). De aceia este importantă alegerea unui serviciu extern SSM profesionist care oferă un raport corect între calitate și preț.

De ce am apela la serviciile oferite de EURAMIS CONSULTING ?

    1. Suntem deschizători de drum in protecția muncii, sănătate si securitate in muncă.

    2. Veți beneficia de experiența acumulată în urma colaborării îndelungate cu peste 500 de companii locale și multinaționale.

    3. Prestam servicii in toata tara, chiar si in Europa.

    4. Am format un total de 682 specialiști in protecția muncii acreditați de către Autoritatea Naționala pentru Calificări (ANC fost CNFPA) si reprezentanți ai salariaților in Comitetul de securitate si sănătate in munca. Mulți dintre ei sunt acum conducători de servicii externe abilitate.

    5. Organizam instruiri interactive, cu impact, care depășesc barierele formalismului şi ating scopul: Conștientizarea şi Responsabilizarea salariaților, conducătorilor de locuri de muncă şi managerilor la cel mai înalt nivel referitor la importanța protecției muncii.

    6. Am creat prima platformă e-learning de instruire/testare a cunoștințelor, de pe piața serviciilor externe de protecția muncii, sănătate si securitate in munca si situații de urgentă.

    7. Găsim soluții practice si eficiente la problemele de protecția muncii si situații de urgenta, evaluăm riscurile și le ținem riscurile sub control.

    8. Oferim conformare rapida la schimbările legislative.

    9. Va reprezentam în fata organelor de control (ITM și ISU).

    10. Cercetam accidentele de munca.

    11. Integram performanța SSM – SU în performanța managementului general al organizației sau altfel spus: „punctele slabe” le transformăm în „puncte tari”.

    12. Folosim cele mai moderne instrumente de evaluare a riscurilor specifice pentru microclimatul la locul de munca, ergonomie, risc psihosocial, produse chimice periculoase, gaze sub presiune, zgomot, vibrații, etc.

    13. La cerere, evaluam riscurile psihosociale cu un soft specializat pentru prelucrare date si generare rezultate. Instrumentul permite evaluarea stresului la locul de munca si reducerea acestuia.

    14. Implementam sisteme integrate de management de securitate ocupațională, inclusiv pentru munca la domiciliu.

    15. In peste 20 de ani de activitate am înregistrat o frecventa redusa a accidentelor comparativ cu statisticile naționale, prin aplicarea principiului “Sa previi este mai simplu decât sa faci fata evenimentelor nedorite”.

    16. Ne perfecționam continuu prin participarea la conferințe şi workshop-uri la nivel național şi internațional.

    17. Acordam asistenta necesara la ședințele Comitetului de securitate si sănătate in munca - CSSM.

    18. Adaptam documentația SSM-PSI specificului fiecărui client si o arhivam electronic pentru reconstituirea in caz de necesitate (prin aplicație Cloud Storage)

    19. Euramis Consulting este partener de campanie al EU-OSHA Agentia Europeana pentru Securitate si Sănătate in Munca.

    20. Oferim soluții complete pentru securitatea lucrătorilor în condiții deosebite cum ar fi : munca în străinătate, munca la domiciliu, munca în condiții de izolare.

Practic misiunea noastră este definită astfel:

Să reducem suferința umană prin implementarea unei culturi a securității muncii în cadrul organizațiilor de orice tip !

Consecințele respectării cu strictețe a protecției muncii sunt încurajatoare și merită toată atenția. Productivitatea companiei crește în momentul în care angajatul este privit ca o valoare umană importantă, când i se asigură un loc de muncă securizat și plăcut. Protecția muncii oferă satisfacție de ambele părți, atât pentru angajat cât și pentru angajator.

Euramis Consulting este partener la care puteți apela cu toată încrederea !

Autor

Adrian Paraicu

Șef serviciu extern de prevenire și protecție

EURAMIS CONSULTING

Domenii: Afaceri

OBLYO DIGITAL AGENCY SRL

With digital marketing, it’s easy to get lost in the numbers. At Oblyo Digital Agency, we know that quality wins over quantity – always. A super-connector inside a growing and complex industry. 

Vrei ca informatia ta sa ajunga la publicul pe care il tintesti? Publica un comunicat de presa →